Vianen - banner 910x250

Consultancy in een niche, dat is waar Coníche – adviesbureau in customer service – voor staat. Al sinds 1994. Een niche die volgens algemeen directeur Marco Vianen vraagt om organisatorische flexibiliteit en flexibele arbeid. ‘Die verkrijgen we voor een groot deel door te werken met Uniforce professionals.’

Coníche is als adviesbureau onderdeel van het Kennishuis van Klantcontact. Daarbinnen vallen ook de merken: Philipse Business School en School for Customer Management. ‘Bij klantcontact kun je denken aan customer service management: hoe gaan bedrijven om met klanten, hoe kun je dit verbeteren en bedrijven klantgerichter maken? Dit doen wij door advies, interim management, recruitment, training en opleiding, vertelt Marco Vianen. In 2011 trad Vianen aan als algemeen directeur bij Coníche. ‘Het bedrijf bestond toen al zo’n vijftien jaar. Ik heb met name het Kennishuis mede vorm gegeven. In 2013 zijn we tevens recruitment gaan doen omdat we enerzijds een toenemende vraag zagen naar interim management en aan de andere kant de grens tussen ‘vast’ en ‘interim’ bij zowel onze opdrachtgevers als onze kandidaten begon te vervagen.’

Onafhankelijkheid senior professional

Inmiddels is Coníche uitgegroeid tot een totale kennispartner op het gebied van klantcontact. ‘Om een autoriteit te blijven in customer service, werken wij met een kernteam van senior consultants voor opdrachten van Coníche. Daarnaast maken wij veelvuldig gebruik van freelancers die op projectbasis voor ons aan de slag gaan.’

Het Uniforce concept, de Declarabele Uren B.V. (DUBV), is bij uitstek geschikt voor de senior professionals en past volgens Vianen goed bij de bedrijfsvoering van Coníche. ‘Deze zelfstandig professional runt vaak al zijn eigen bv en, of heeft gedurende zijn loopbaan diverse interim-rollen vervuld. Zij zijn niet meer op zoek naar vaste posities in loondienst. Ze willen zelf bepalen in welke auto ze rijden en geen leaseauto voor hen laten bepalen. Ze zitten ook niet te wachten op het vijfde of zesde pensioenpotje vanuit onze organisatie. Werken met Uniforce betekent dat zij een grote mate van onafhankelijkheid en vrijheid behouden en dat wij deze specialisten aan ons kunnen binden voor langere tijd. De ideale mix.’

Uniforcers, van nature ondernemend

Voor Vianen werkt het Uniforce concept tevens als een selectiemiddel. ‘Wil je bij ons in het kernteam komen, dan is dit de ideale arbeidsvorm. Wij zoeken ondernemende mensen, met een eigen mening. Ben je bereid om vanuit loondienst over te stappen naar een Uniforce constructie, dan ben je van nature ondernemend. Bij Coníche krijg je vervolgens de ruimte om jouw eigen onderneming op te bouwen. Het komt voor dat we iemand graag willen hebben maar diegene niet zelfstandig wil worden, dan houdt het op.’ Voor de freelancers die op projectbasis werken, ligt dat iets anders. ‘Zij kunnen voor het project bij ons op de loonlijst, via payroll aan de slag of kiezen voor Uniforce.’

Flexibiliteit en zekerheid door Uniforce

Vianen benadrukt het risico-beperkende factor van het werken met Uniforce Professionals voor zijn organisatie. ‘Op basis van de opdrachtovereenkomst die we aangaan, kan ik individuele opzegtermijnen en andere zaken bespreken. Het gaat puur om een zakelijke overeenkomst tussen twee partijen. We maken vaste afspraken en in plaats van loon of onkosten uit te betalen, betalen we een management fee.’ En dat zorgt volgens de algemeen directeur voor flexibiliteit. ‘Afhankelijk van de situatie van de consultant kunnen we de overeenkomst aanpassen of wijzigen. Denk aan variabele beloningsmodellen, die kunnen periodiek en individueel aangepast worden. Willen we dat iemand commerciëler wordt, dan kunnen we de commerciële bijdrage hoger waarderen bijvoorbeeld.’

De consultancymarkt is sterk conjunctuurgevoelig, wat het inbouwen van flexibiliteit in Coníche essentieel maakt. Vianen: ‘Wij hebben direct last van een economische recessie, de investeringsbereidheid van bedrijven neemt af bij een economische terugslag. Flexibele arbeid, waaronder interim management, wordt dan vaak als eerste buiten de deur gezet. Als ik geen flexibiliteit inbouw, dan ben ik het haasje. Daarin komt Uniforce ons ook tegemoet.’

Ruimte voor ondernemerschap

Het toekomstperspectief is vooralsnog gunstig voor het adviesbureau. Vianen constateert dat steeds meer bedrijven de waarde inzien van customer experience: ‘Ze worden zich er meer van bewust dat het behouden van bestaande klanten meer loont dan het zoeken naar nieuwe. Naar de toekomst toe gaan wij verder uitbouwen, we willen groeien in omvang en in portfolio. Talent wordt steeds schaarser, voor ons is het belangrijk dat mensen 10.000 vlieguren hebben, ofwel veel ervaring, in trainerschap dan wel als senior consultant / interimmer. Via Uniforce behouden zij hun bv-ik en kunnen ze zich aansluiten bij een bedrijf dat veel te bieden heeft. We investeren in training en opleiding van onze consultants en er is ruimte voor ondernemerschap en om andere dingen te doen naast Coníche. Er zijn professionals die acht à negen jaar voor ons werken en daarnaast een wijnhandel of webshop runnen. We moedigen dat alleen maar aan, het stimuleert de geest en bevordert de creativiteit.’

Marco Vianen - Coniche: 'Flexibiliteit inbouwen met Coniche.'

Risicoloos_ZZP_inhurenOpdrachtgever?

Download de whitepaper:

Zzp’ers inhuren risicovol? Dat hoeft niet.

Contact formulier

We willen heel graag kennis met je maken, je situatie bespreken, je goed en eerlijk adviseren en uiteraard toelichten hoe je onderdeel van Uniforce kunt worden.