Judith Sturk banner 2

‘Kies het social media kanaal dat bij je past en wees authentiek’, het is een waardevolle tip die Uniforce Professional Judith Sturk wil meegeven aan zelfstandig ondernemers. Haar eigen ‘social’ activiteiten gaven Judith het duwtje dat ze nodig had richting het ondernemerschap en leverden haar een groot netwerk en mooie opdrachten op.

Als klein meisje al verslond ze boeken. Haar liefde voor lezen en later literatuur dreven Judith richting de opleiding Boekhandel & Uitgeverij. Na een stage in een boekenhandel wist ze het zeker: ze wilde in de boekenbranche werken. Een tweede stage zorgde voor een verrassende, onvoorziene wending. ‘Ik kwam in 1999 terecht bij het toen net geopende pand van Sanoma Uitgevers in Hoofddorp. Op de marketingafdeling van een magazine dat inmiddels niet meer bestaat: Vrouw Vandaag. Hier ging een wereld voor me open: een inspirerend pand, de dynamiek van een tijdschriftenredactie, grotere budgetten dan ik gewend was en ontzettend veel leuke contacten met PR-bureaus en adverteerders. Ik was verkocht, dit smaakte naar meer.’

Onder de indruk

De rode draad in Judiths carrière is, na die laatste stage-ervaring, altijd media geweest. Ze heeft zowel voor mediabedrijven, als aan bureau- en klantzijde met media samengewerkt. Van huis uit is Judith marketing- en brandmanager. Sinds 2013 werkt ze als zelfstandig projectmanager, haar huidige opdracht is bij de TMG (Telegraaf Media Groep). ‘De komst van zoveel verschillende online en social kanalen hebben niet alleen de wereld maar ook mijn vakgebied dynamischer gemaakt. Mijn laatste functie in vaste dienst was bij een ict-uitgeverij, daar werd mijn interesse in online en social media aangewakkerd. Dat was in 2010. Voor die tijd was ik vooral print minded. Ik was onder de indruk van de technologische ontwikkelingen, waaronder marketing automation, en de snelheid waarmee deze plaatsvonden en begon de social media trends op de voet te volgen. Ook werd ik zelf actief op twitter.’

Ondernemen zonder risico

Via Twitter bouwde Judith een netwerk op en kwam ze haar voormalig zakenpartner tegen: ‘Na anderhalf jaar over en weer twitteren, maar elkaar nog nooit face to face gesproken te hebben, maakten we een lunchafspraak. We ontdekten dat we allebei graag wilden ondernemen maar de stap niet durfden te zetten in ons eentje. Begin 2013 richtten we als zakenpartners een bv-structuur op. Omdat we samenwerkten, hoefden we de financiële en administratieve zaken niet alleen uit te zoeken. Wat fijn was.’ Toen haar zakenpartner begin dit jaar besloot een andere weg in te slaan, betekende dit voor Judith ook een wijziging in de manier van ondernemen. ‘Met de wet DBA in aantocht zocht ik naar een oplossing die toekomstbestendig is. Van mijn financieel adviseur hoorde ik over het Uniforce-concept en de DUBV (Declarabele Uren BV). Terwijl ik mij hierin oriënteerde, kreeg ik te horen dat mijn opdracht bij TMG verlengd zou worden. Om de opdracht zonder risico’s te kunnen vervolgen, koos ik ervoor om samen met Uniforce de DUBV op te richten.’

Vrijheid in opdrachten

‘Met mijn financieel adviseur heb ik eerst goed doorgenomen of het concept wel aansloot bij mijn wensen. Het komt erop neer dat de DUBV mij de zekerheid geeft waar ik naar zoek. Via de DUBV kan ik werkelijk alle opdrachten – kort en lang – uitvoeren binnen de wetgeving en heb ik de vrijheid om zowel model- als detacheringsovereenkomsten aan te gaan. In 2,5 week is de DUBV rondgekomen en beschikte ik over de VUR (Verklaring Uniforce Registratie), net voordat ik een maand zou rondreizen door Azië.’
Sinds een half jaar is Judith Uniforce Professional en ervaart ze er het gemak van: ‘Ik houd niet van financiële rompslomp en daar hoef ik me nu niet mee bezig te houden. Tevens ben ik nu goed verzekerd tegen ziekte en arbeidsongeschiktheid en dat geeft een veilig gevoel. Het grootste voordeel is dat er nooit een discussie ontstaat of ik in dienst ben bij mijn opdrachtgever, want ik ben al in dienst van de DUBV.’

Dynamiek blijkt naast media ook een rode draad in Judiths carrière. Ze houdt van de dynamiek van marketing en social media. Het laatste heeft haar meer gebracht dan alleen ‘leuk kletsen’. ‘Niet alleen mijn opdracht bij TMG heb ik te danken aan Twitter, via Twitter heb ik veel mooie en interessante mensen leren kennen. Ik kan zelfstandig professionals zeker aanraden social media te gebruiken. Kies wel een social kanaal dat bij je past. Deel je kennis, ervaring en expertise maar blijf dichtbij jezelf.’

Judith Sturk - sfeerfoto

Zelfstandig professional?

Werken voor wie je wilt, zolang je wilt. Ook na invoering van de Wet DBA? Download onze whitepaper.

Onzekerheid na verdwijning VAR? Dat hoeft niet.

Contact formulier

We willen heel graag kennis met je maken, je situatie bespreken, je goed en eerlijk adviseren en uiteraard toelichten hoe je onderdeel van Uniforce kunt worden.